Якщо в малюка щось не ладнається у взаєминах з іншими дітьми групи, батьки схильні в цьому звинувачувати або вихователів, або й саму дитину. Емоційна нестабільність малюка зазвичай пов’язана з вразливістю мами, яка все оцінює і контролює, якій і самій складно в новому колективі та й узагалі під час соціальних контактів. Така мама неможе транслювати навички успішної адаптації, адже сама ними не володіє. Їй складно проявити чуйність і терплячість. «Усе одно тибудеш ходити до дитячого садка»,— говорить мама і дитина через «не хочу» зі сльозами й образами йде на свою «голгофу». | Дитина, яка потрапила під гіперконтроль, швидко замикається в собі, намагається від усіх триматися осторонь, неохоче контактує звихователем. Дезадаптація може тривати роками. Для дитини, яка живе в атмосфері контролю й перфекціонізму, характерні такі прояви дезадаптації: - вередливість
- агресивність
- опозиційна поведінка
- труднощі зі сном і засинанням
- алергія
- енурез (нетримання сечі), енкопрез (нетримання калу)
- хронічна застуда.
Вимагаючи від малюка бути успішним, мама хоче, щоб насамперед хвалили її. Їй важливо почуватися хорошою, правильною мамою. Дитина не витримує такого тиску. Її потребами, особистісними межами, природним ритмом і характером давно нехтують, а тому вона не здатна самостійно подолати свою емоційну нестабільність та її наслідок— дезадаптацію. Внутрішньо дитина передає посил: «Мамо, ти мене зрадила й покинула. Я більше не вірю в твою любов. Я одинокий(-а) і нікому не потрібен(-на)». | У період адаптації діти раннього віку особливо потребують виявів уваги і чуйності до них з боку вихователя. Тож вимогливість має бути помірною, а похвала й заохочення різноманітними. - Поважайте «ні» дитини
- не прагніть, аби все було «як сказали»
- конкретизуйте й уточнюйте бажання дитини. Так їй буде легше налагодити контакт з собою та своїми потребами.
|