/Files/images/kartinki_2018/anime-deti-401.gif

Особливості формування культури харчування дитини

Неофобія— це природний захисний механізм, що дає змогу дитині уникнути вживання в їжу незнайомих та нових продуктів. Неофобія притаманна дитині від народження, проте у підлітковому віці її вплив слабшає, поступаючись експериментуванню з новими продуктами, напоями тощо.

Пік неофобії припадає на вік від двох до шести років. До того ж хлопчики перебірливіші в їжі, ніж дівчатка.

Виокремлюють такі причини неофобії:

· персональні (генетичні) чинники;

· сімейні та етнокультурні харчові традиції;

· соціальні впливи в організованому дитячому колективі.

Окрім того, неофобія пов’язана із зовнішніми чинниками, зокрема різноманітністю доступної дитині їжі. Уподобання нового продукту збільшує бажання дитини скуштувати й інші незнайомі раніше страви.

Подолання неофобії залежить від харчової поведінки оточення, а особливо — батьків. Спостерігаючи за тим, як інші їдять незнайомі страви, дитина поступово позбавляється страху перед новим. При цьому спостереження за оточенням впливає на дитину сильніше, ніж умовляння та розмови про їжу. Щоб позбутися неофобії, дітям зазвичай необхідно приблизно 15 разів спробувати новий продукт.

Питання звикання до нової їжі постає в період адаптації дитини до умов дошкільного навчального закладу. Звикання до їжі, яку їй пропонують у нових умовах, є одним із гострих, а інколи й болючих питань не лише для дитини,а й для вихователів групи.

В період адаптації дітей новачків у жодному разі не можна змушувати їсти. Дитина має сама захотіти. Також вихователі звертають увагу, власне, на процес прийому їжі.

Оскільки етика та естетика також визначають культуру харчування. Подолання неофобії та неприйнятних звичок харчування, наприклад їсти руками, є процесом тривалим і потребує від вихователів терпіння й витримки.

Чи можна змінити харчові уподобання дитини

Науково та експериментально доведено, якщо дитині, яка відмовляється їсти певні овочі, показати тематичний відеоролик, де старші діти, персонажі казок чи фантастичні герої їдять їх залюбки,то вона змінить ставлення до цих продуктів харчування. Після перегляду фільму більшість дошкільників, наслідуючи дії героїв, починають вживати овочі, від яких відмовлялися.

Якщо вдома заведено сервірувати стіл та прикрашати страви, то дитина надаватиме перевагу домашній їжі, а не тій, що рекламують. Коли дитина має вільний доступ до їжі, то вона частіше обирає «заборонені» продукти, рідше — «дозволені» й корисні. Особливо, коли батьків немає поряд. Тому якщо необхідно підвищити привабливість певного продукту або страви для дитини, один зі способів це зробити — створити ситуацію їх штучного дефіциту.

Сформувати культуру харчування дитини та сприяти ефективній організації харчування у дошкільному навчальному закладі допомогає дотримання рекомендацій щодо формування культури харчування дитини.

Кiлькiсть переглядiв: 249